יום שבת, 4 בדצמבר 2010

קסמן של הטארות שלי: איך את מופיעה במציאות של הבוס שלך?

שלום יקירי
כפי שכתבתי בעבר רוב האנשים מתעניינים בתחומים הקשורים לבריאות, למשפחה, לקריירה, ללימודים ולזוגיות. הפעם בחרתי לשתף אתכם בקריאה מעניינת שקיימתי עבור אישה צעירה ומקסימה שבודקת איתי את אחת מהשאלות המרכזיות בפיתוח המודעות העצמית שלנו: "איך אני מופיעה במציאות של הבוס שלי?
השיחה בינינו התקיימה לפני כחודש ימים:

אני: את מוכנה להבהיר את המטרה שלשמה באת היום?
האישה: כן בוודאי, לא ברור לי איך הבוס שלי קולט אותי.
אני: למה את מתכוונת?
האישה: יש לי בוס שמעריך אותי מאוד אך אני לא מרגישה שהוא רוצה למצב אותי במקום של קבלת החלטות.
אני: תסבירי
האישה: הוא יודע שאני ממלאה את תפקידי על הצד הטוב ביותר, אך לא פונה אלי להציע לי תפקיד בעל השפעה במרחב העבודה שלי.
אני: מה אופיו של תפקיד כזה?
האישה: למשל להיות אחראית על צוות עובדים. אני אומנם דמות מרכזית בצוות זה, אך הוא לא ממנה אותי באופן פומבי כאחראית.
אני: למה?
האישה: אני חושבת שאני נמצאת במקום פסיבי, עושה על הצד הטוב ביותר את עבודתי, אך לא יוזמת ומעירה את המערכת.
אני: ואת רוצה להיות יוזמת ומעוררת את המערכת?
האישה: אני לא יודעת, נראה לי שאם אהיה יוזמת, אני אתפס "כמי שנדחפת" ובכך איני מעוניינת.
אני: אז מה את רוצה לברר עם הקלפים?
האישה: האם בכל זאת ליזום?
אני: או, קיי, בחרי בשלושה קלפים.

הרי לפניכם הבחירה שלה.
(אני מזכירה לכם: שמאל- עבר, אמצע-הווה, ימין-עתיד)




הכוהנת


גלגל

הכוהן

 
קריאה :
הגלגל- (קלף שמאל-עבר): הגלגל מציין מהפך או בחיי השואל או בסביבתו. ברור שקיימתי עם השואלת הבהיר שהתחוללו שינויים משמעותיים בתפקידיהם של שניים שלושה עמיתים שלה, שינוי תפקיד מתחומי תוכן לתחומי ניהול. לשאלתי איך זה קשור אליה, היא ענתה שזה לא קשור. חשוב להסביר לקוראים שאין משהו לא רלוונטי בסיפור שהקלפים יוצרים יש רק למצוא את הקשר לחייו של השואל. שאלתי אותה: "מה גרם לך לרצות פתאום לשנות את מעמדך בצוות שאליו את משתייכת?" מתברר שהיא  הייתה מונעת על ידי מה שקרה לאחרים, זה לא היה ממקום פנימי אותנטי שלה. כשזה התברר הבנו מדוע היא חשה שהיא "נדחפת".
הכוהן- (קלף אמצע-הווה): זו דמות שסמכותה באה לה מכוח הידע, התוכן והרעיון. הכוהן לא עוסק בגשמיות, אלא בלימוד ובהוראה. קלף זה שיקף לה איך היא מופיעה במציאות של הבוס שלה ואחרים בצוות: אוטוריטה בעלת ידע בתכנים וברעיונות של תחום העיסוק שלה. הוא סומך עליה כמי שיש בידה תשובות ופתרונות הנדרשים על מנת להריץ את הפרויקטים שהיא שותפה להם. היא מוערכת בזכות מה שהיא יודעת.
הכוהנת- (קלף ימיני- עתיד): דמות הכוהנת הינה דמות רוחנית שסמכותה באה לה מתוך ידע שקשור לאינטואיציה שלה, לקול הפנימי שלה ומיכולתה להתחבר לידע אוניברסאלי שלא מופיע בספרי הלימוד. יתרונותיה של הכוהנת על סביבתה ניכרים לכן היא נאלצת לפעמים להסתירם על מנת שלא ליצור בעיות מיותרות.
פרשנות:
אין ספק שמה שחשוב לשואלת היקרה הוא כיצד היא מופיעה במציאות של הבוס שלה, ולא השאלה אם ליזום או לא ליזום אם לקבל גושפנקה למעמדה בקרב צוות עמיתיה. הגלגל משקף לה שהשינויים במעמד הסמכותי של עמיתיה בסביבת העבודה בעבר הלא רחוק הם אלה שהשפיעו עליה. היא מצפה לשינוי בסמכויותיה כי כך קרה לאחרים. זה אינו הקול הפנימי שלה ולכן אין השינוי במעמדה או סמכותה חשובים, כי בלאו הכי על פי קלף הגלגל הכל רגעי ויכול להתהפך בפתאומיות. קלף הכוהן בא לשקף לה שסמכותה בעיני הבוס שלה נובעת מהידע שלה, ומהתכנים בהם היא שולטת, כך שאין כל חשיבות למה שהוא יכריז לגבי הסמכויות שלה, היא מקובלת על כולם כי היא יודעת לתת מענה  לנדרש מכח הידע המקצועי שלה. קלף הכוהנת מחזק את מה שנאמר, כי הוא מדגיש שיש לשואלת ידע מעבר למה שסביבתה יכולה ללמוד מספרים ומקורסים, לשואלת יש מקורות ידע רוחניים גבוהים, משם היא שואבת את כוחה ואת מעמדה בסביבת העבודה שלה, אז מה זה חשוב אם הוא ימנה אותה לאחראית? את המינוי היא קיבלה מכוחות שנמצאים הרבה מעבר לבוס שלה.  
לאור אלה יעצתי לה ליזום רק בתחומים שקשורים לתכנים, לבטוח בידע הבלתי מוגבל שלה, ולהיות קשובה לכל הפנימי שלה, שיתן לה הדרכה בכל רגע נדרש. לגבי השאלה כיצד היא מופיעה במציאות של הבוס שלה, היא קיבלה חיזוק לכך שהיא מוערכת מאוד, סמכותה תיגזר מכוח התוכן ולא מכוח האמירה הפורמלית שלו.
מה שאני למדתי משיחה זו הוא שאנשים אינם מגיעים לחיי סתם כך אלא לכל אחד יש מטרה. במפגש עם אישה מקסימה זו הבנתי שוב כיצד פועל כוח המשיכה, או כפי שהוא מוכר בשמו האחר: חוק דומה מושך דומה. הכוונה לכך שאנו מושכים לחיינו את מה שדומה לנו בתבניתו המנטלית, המעשית וגם הרוחנית על מנת לעשות עבודה או לקבל תובנות חדשות. אישה זו הוכיחה לי שוב שלהיות מחוברת לאמת הפנימית שלי, שזה אומר ללכת בעקבות הרוחניות שלמענה כנראה מימשתי את פרישתי המוקדמת ממשרד החינוך הוא שנותן משמעות לחיי.
תודה לך יקום על שאיפשרת לי לעשות צעד משמעותי זה.
מחבקת אתכם יקירי
אורנה
                                                                              


6 תגובות:

haimshviro אמר/ה...

הסיפור הזה גורם לקורא השכיר לחשוב על עצמו ביחס לבוס שלו

orna shafrir אמר/ה...

בהחלט נראה לי הכיוון הזה, זה מאיר את מערכת היחסים בין עובד ומעביד
תודה
אורנה

Unknown אמר/ה...

הקלפים תמיד משאירים אותי פעורת פה כאשר אני שואלת שאלה או מקבלת מסר.
שאלה: האם השאלות שהיית שואלת אשה זו באימון אישי לא היו מביאות אותך לתובנות אלה? האם את יכולה להסביר לי מהו הערך המוסף של הקלפים במקרה זה?
תודה יונה

orna shafrir אמר/ה...

יונה יקרה, לשאלותיך תמיד ערך מוסף ואני אוהבת זאת. אין לי על כך תשובה חד משמעית, מה שברור הוא שבאימון צריך יותר זמן לתובנות, ויותר כלים לבנית הסיפור של השואל. מכיוון שבחירת הקלפים באה לפי הבנתי מתוך המהות שהיא הדבר הכי קרוב לנשמה, אני יוצאת מנקודת הנחה שזה עניין מקצר דרך. יש גם בקלפים הנבחרים משהו שלא נתון לפלפולים, אלה הם הקלפים ולכן הם הבסיס לסיפור. האם יקרה כך גם באימון? יכול להיות, בדרך כלל אין לנו תשובה חד משמעית, למעט עניין המהות שהזכרתי.
הדרכים לתת ייעוץ הדרכה ואימון רבות כמו ג'אנרים, אני רואה בקלפים עוד דרך שמה שמייחד אותה הוא שרוב העבודה נעשית מהאונה הימנית, באימון אנו עובדים באופן הרבה יותר לוגי.
חיבוקים
אורנה

ILANA MOR אמר/ה...

אורנה,
הפרשנות מעניינת ביותר, מצאתי שם דברים אוניברסליים, כל מי שקורא את הפרשנות שלך יכול להגיע לתובנות חדשות או מפורטות יותר לגבי שאלות כאלה או אחרות בחייו.

יישר כח
אילנה

orna shafrir אמר/ה...

אילנה יקרה
רק ידע מקיף כמו שיש לך מאפשר לראות את הנושאים האוניברסליים בפרשנות.
תודה על התגובה
אוהבת
אורנה