יום רביעי, 2 במרץ 2011

הצד ה"מואר" והצד ה"אפל" בדמות הנשית בטארוט מרסיי

7 דמויות נשיות מופיעות בסדרה הראשית בטארוט מרסיי: הכוהנת, הקיסרית, הצדק, הכוח, מֶזֶג, הכוכב והעולם. מי הן ומה הן מסמלות? הניתוח שלהלן יציג את המהות של דמויות אלה בשני אופני תיאור:  ניגודים והתפתחות.
להלן הדמויות מלמעלה למטה: הכוהנת, הקיסרית, הצדק, הכוח, מֶזֶג, הכוכב והעולם.
הכוהנת

הקיסרית

הצדק


הכוח

מֶזֶג

הכוכב

העולם
         
היבט הניגודים
א.      כוחה של השפה
 אנו מבחינים  ששתי נשים, הכוהנת והקיסרית, שונות מהשאר מעצם הכינויים שניתנו להן: בשפה העברית אלה שמות עצם מוחשיים, המשמשים גם כתארים, יש להם סיומת נקבית מובהקת ת'. מבחינת המשמעות  אלה נשים מוחשיות, בעלות מעמד חברתי – תפקודי מובהק ומאופיין. לעומת זאת האחרות מכונות בשמות עצם זכריים, שלוש מהן מקבוצת הערכים והתכונות: הצדק, הכוח והמזג ועוד שתיים כוכב ועולם, שלקוחות מהתחום הקוסמי המופשט.
לאור אלה מצאתי לנכון לחלקן ע"פ המימדים הבאים:
  1.  מימד מוחשי-ארצי – בר חלוף – הכוהנת והקיסרית
  2. מימד מופשט-שמיימי - נצחי – הצדק, הכוח, מֶזֶג, כוכב ועולם

ב.       הצד ה"מואר" והצד ה"אפל"
מה הדמויות מסמלות? על הסמלים ניתן לעמוד מתוך המאפיינים של הדמויות. לכל דמות מאפיין ראשי שממנו משתמעות תכונות משניות רבות פנים ובעלות ניגודים. מצאתי לנכון לבחור רק בשני רכיבים מהתכונות המשניות אותם הצגתי על דרך הניגוד, בחרתי לקרוא לניגודים אלה: הצד ה"מואר" של הדמות "וצידה ה"אפל" במובנים של הגלוי והסמוי או הנראה והנסתר.
להלן חלוקה על פי צדדים אלה:

הדמות
מאפיינים
ראשי
הצד ה"מואר"
הצד ה"אפל"
הכוהנת
האם הרוחנית
רוחניות ואינטואיציה
שכלתנות ובקורת
יכולות גבוהות מאוד
פחד מחשיפה והסתגרות
הקיסרית
שפע, עוצמה וגדילה
הצלחה חומרית ומעשית
רגשות עוינים וחוסר שליטה
מעמד ועצמאות
יצריות וחושניות
הצדק
חוקיות הסיבה והתוצאה
שיפוט הוגן ומאוזן
שיפוט חמור ובקורתי
היגיון אובייקטיבי (כלפי חוץ)
יצרים סובייקטיביים חבויים
הכוח
עוצמה פנימית ושליטה תבונית
ניתוב תבוני של כוח היצירה
חסימת כוח היצירה
איזון בין כוחות פנימיים
חוסר איזון נטייה לתפוס את העולם במונחים של כוח ושליטה   
מֶזֶג
איזון פשרה והרמוניה פנימית
מידתיות והתנהגות שקולה
תקיעות-"הסתובבות סביב הזנב"
השקעה בהתפתחות אישית
ניתוק מה מהסביבה החברתית
הכוכב
יושר כנות ופתיחות
גישה פתוחה ומשוחררת
גישה תמימה וילדותית
נתינה ללא תמורה מיידית
צורך בסיפוקים מידיים
העולם
הריקוד הקוסמי
איזון דינמי בין ניגודים
התפזרות בין תחומים
מימוש עצמי ומשוחרר
אימוץ תדמית מצופה ע"י סביבה

היבט ההתפתחות
הקלף הפותח את סדרת הנשים הינו הכוהנת, אומנם היא מזוהה עם המימד הארצי מוחשי בהיותה בשר ודם, אך נמצאת מבחינה רוחנית במקום הגבוה ביותר בהתפתחות הארצית, היא האם הרוחנית, היא המורה היא הסמכות המלומדת. הקלף הסוגר את הסדרה הינו קלף העולם, קלף המימוש האולטימטיבי.
אם נסכים לראות בקלפי הטארוט ספור מסע התפתחותי נוכל להעתיק מבנה זה גם לקבוצת הדמויות הנשיות וזאת בשני מישורים:
  1. התפתחות אישית של כל דמות
  2. התפתחות אוניברסאלית של כלל הדמויות

התפתחות אישית של כל דמות
לכל דמות הזדמנות לעשות שינוי ממצב של חוסר למצב מלאות. אם תשימו לב הצד "האפל" "יושב" על  חוסר ואילו הצד ה"מואר" מבוסס על מלאות שהיא מדרגה  להגשמה אישית. כל דמות יכולה להיתקע בצד ה"אפל" אם לא תעשה עבודה ותהיה בתנועה למילוי החוסר.
לא מפתיע  עד כמה חולשותיה של כל דמות מוכרות ו אנושיות , מי לא פוחד מחשיפה? (קיסרית), מי לא סובל משיפוטיות וביקורתיות יתר (הצדק) , מי לא נופל בפח סיפוק מיידי של צרכים (הכוכב) או מופעל על ידי הסביבה ( העולם), ומי לא חווה חסימות בכוח היצירה (הכוח)?
לעומת החולשות מוצגות בצד המואר מטרות להתפתחות שיש בהן הבטחה להגשמה אישית: מי לא רוצה להגיע למעמד ולהכרה (הקיסרית) ,  מי לא מעוניין להיות מאוזן בכוחותיו (הכוח) או בניגודיו (העולם), היש מישהו שלא יסכים להיות בשליטה (הצדק)? וכו'.
התפתחות אוניברסאלית של כלל הדמויות
הכוהנת והקיסרית הינן הדמויות הראשוניות, הסמכותיות, ההוריות, עסוקות בעניינים ארציים (הקיסרית) לימוד והוראה ( הכוהנת), העיסוקים הבסיסיים האלה עלולים ל"הרדים" את הדמויות לכן ברצף היומיומי של החיים חייבת להיות ההתפכחות מהמוכר והידוע, מה שמוביל ללמידה את החוקיות הקוסמית של סיבה ותוצאה, חוקיות שתלווה את מעשיהן מכאן ואילך. על מנת לתפקד באופן מיטבי בסביבה החדשה יש לרכוש בין היתר שליטה תבונית על החיים (הכוח). בשלב זה מתבקשת האטה במהלכה יש עצירה לצורך התבוננות ואיזון ניגודֵי הקיים. כדי להצליח במשימות ההאטה, תעשה עבודה סבלנית ומושקעת בהתפתחות האישית (מזג). הגיע השלב להיות במצב של פתיחות, נתינה ושחרור שהם תנאי למשיכת הון קוסמי שמימי ( הכוכב).  שיא ההתפתחות לקראת הגשמה מוחלטת בא לידי ביטוי בקלף העולם שמבטא איזון בין ניגודים, יכולת תפקוד מלאה בכל התחומים, הגשמה ומיצוי כל האפשרי.

אין תגובות: