יום שלישי, 26 ביולי 2011

יארמה וקיילה-יצחק בשביס - זינגר הוצ' ידיעות אחרונות/ספרי חמד

רומן מרתק, תרגום מצויין מיידיש לעברית על ידי בלהה רובינשטיין. הספר שהינו המוצר המוגמר של סיפור בהמשכים שפורסם בעיתון האידי "פארווערטס" פורש בפני הקורא את חייה של קיילה, הזונה האדמונית ודרכה מציג גלריית דמויות מהעולם התחתון היהודי בוורשה, ומפנה זרקור על חייהם של אנשי השוליים בקהילה היהודית.

קיילה, שהייתה זונה מומחית, מיוחדת ומבוקשת מאוד ברחוב קרוכמאלנה בוורשה, הינה דמות טרגית, ססגונית ומרתקת, למרות עיסוקה בזנות היא אישה שמודעת היטב לעליבות חייה, מנסה להיחלץ ממצבה, אך בכל פעם שהיא רואה את קצה ה"אור" מפיל אותה הגורל לבור תחתיות. 

יכולותיה להיאחז בחיים באופן אנרגטי כל כך מביא לפתחה דמויות ססגוניות מהרחוב היהודי העני, אתם היא עוברת עוד כברת דרך, תולה בהם תקוות ומתאכזבת. בעלה יארמה, פושע קטן, שמוכן למכור אותה למקס הסרסור חברו לבית הסוהר ולמשכבי זכר, מקס הצולע, הסרסור ששונא לאהוב אותה ואוהב לשנוא אותה, ובונם, הצעיר התמים, שהרוח נשאה אותו לזרועות ההשכלה, תלוש כמעט מכל שורש, מרחיק אותה מחיי הזנות אך מקרב אותה לדלות על סף תהום. 

זינגר רוקם את מערכות היחסים בין הדמויות ביד אומן, מראה כיצד בא לידי ביטוי הניצוץ האנושי גם כשהמציאות הינה קודרת וחסרת סיכוי. 

הסוף ה"פתוח" נותן תקווה שאולי הכל יסתיים אחרת, ותהיה לגיבורים עדנה.

התרגום והערות המתרגמת מצויינים.

ממליצה בחום. 

שלכם באהבה

אורנה  

תגובה 1:

הסודות של איווט אמר/ה...

אין. אין כמו ספר טוב.

תודה אורנה,

יום מלא טוב

כפל כפליים :)

רחל