יום רביעי, 22 ביוני 2011

מר וורטיגו- אהבתי מאוד

מר וורטיגו-פול אוסטר: אהבתי מאוד!

 בנקודת המפנה בסיפור אומר מאסטר יהודי לוולט נער הפלא " ....ועוד מעט כבר לא תהייה וולט, נער הפלא. אצטרך לשנות את השם שלך למר וורטיגו.... בקריירה של כל מרחף מגיע הרגע שהאוויר שורץ סכנות, ואני חושש שהגיע הרגע הזה..." כך עוברת לה תהילת עולם של נער צעיר שקריירת הריחוף שלו מסתיימת בגיל ההתבגרות.
פול אוסטר משרטט ביד אומן מערכת יחסים מופלאה בין מורה מסתורי לנער שוליים, אותו הוא מאמץ על מנת לבנות לו קריירת מרחף, כל זה על רקע מסעם ברחבי ארצות הברית של שנות העשרים. היחסים ביניהם עוברים תהפוכות רבות עד שמאסטר יהודי מפנה לילד את בימת היחד שלהם על מנת שהנער יממש את עצמו.
שתי מיתות מתרחשות בנקודת המפנה: מות הכישרון - וולט מאבד את יכולת הריחוף ומורו הדגול מאבד עצמו לדעת בגלל מחלת הסרטן המקננת בגופו. למעשה הכישרון מת כדי לפנות את הדרך להתבגרות הנער והתפכחותו, והמורה מת כדי לאפשר את עצמאותו.
מרגע זה ועד סוף הספר אנו מלווים את וולט בתהפוכות חייו המרתקות, בוכים, צוחקים ומתפכחים מכל האשליות, כי הריחוף, שלא בפשט שלו, הינו אשלייה רבת עוצמה, למרות שאוסטר השכיל לתאר אותו בשפה כל כך ראציונלית ומעשית שבא לי תוך כדי קריאה לנסות ולרחף, אך נמנעתי, אני גרה בקומה שישית ובעלי הזהיר אותי, שאם משהו יתפנצ'ר אני לבד בקטע....
הרבה קטעים מרגשים בספר, אהבתי ביותר את הסיום, שאומר כי על מנת לרחף ולנתק עצמך מהאדמה כל שעליך לעשות הוא "לתת לעצמך להתפוגג... נשום עד שתחוש את הנפש זורמת ויוצאת מתוכך, ....הריק שבגוף נעשה קל יותר מהאוויר סביבך..." לטעמי זהו המסר שבשפה שלי אומר: אתה יכול להמריא לכל מקום אם תאפשר לאגו שלך להתפוגג, כשתשלוט בו, רוחך תתרומם לגבהים וחייך יקבלו את המשמעות שתמיד חיפשת, כי הריחוף למעלה למעלה למעלה הוא למעשה החיפוש אחר המשמעות לחיינו.

קריאה מהנה מאוד מאוד

באהבה

אורנה
       

תגובה 1:

הסודות של איווט אמר/ה...

תודה על ההמלצה.

סופ"ש מרגש ומלהיב,

רחל