יום שבת, 12 באוקטובר 2013

למה טארוט?

קצת על הטארוט
כל פעם ששואלים אותי "למה טארות?" "מה את מאמינה בשטויות האלה?" אני צוחקת. כן כי קלפים ובמיוחד טארות נתפסים על ידי כל מיני אנשים כעיסוק בשטויות. לאחרונה נתתי כרטיס ביקור שלי לידידה בשיעור התעמלות וסיפרתי שכמאמנת ויועצת אני מוסיפה את הטארות לעבודה, היא הקשיבה ואז שאלה: "אז מתי תזמיני אותנו לערב צחוקים"? תוך שהיא מצחקקת וקורצת בעיניה. "אין ערב צחוקים העיסוק רציני מאוד" עניתי.

אנשים תופסים את העוסקת בטארות כמי שעוסקת במיסטיקה והגדת עתידות, כזו שפותחת דוכן בקניון וחוזה לאנשים את עתידם. לא רוצה לשפוט ולבקר את העוסקים בטארות באופן זה, מקובל שכל אחד לוקח את העניין למקום שהוא מאמין שכך הוא מגשים את עצמו.

הטארוט בעיני הינן כלי עזר לאימון ייעוץ והכוונה, וזה המקום שבו אני משתמשת בקלפים. למדתי אצל ד"ר יואב בן דב שהיה תלמידו של אלכסנדר ז'ודורובסקי. יש טארות שונות ומשוכתבות, אני בחרתי להשתמש בטארות מרסיי שהינן כנראה המקוריות. הטארות הופיעו בימי הביניים ושימשו כנראה במקורן למשחק קלפים, ושרדו בצורות שונות כקלפי משחק גם בימינו, אך פרצו לתודעת השכבות החברתיות הגבוהות יותר בצרפת אי שם במאה ה-19. מכיוון שהציורים על הקלפים על הגרסאות השונות שלהם מכילים סמלים שיש להם משמעות מיסטית ודתית הם משכו במאה ה 19 מיסטיקנים רבים שניסו להראות שיש בקלפים רמזים לתורות נסתרות ואיזוטריות. האמת היא שאף אחד לא יודע מה נכון.

טארוט מרסיי שבהם אני משתמשת נחשבים לקלפים הקרובים ביותר לקלפי הטארוט ממי הביניים והמקובלים בצרפת, כנראה כי שמרו על הסמלים המקוריים בצורה הטובה ביותר.

איך קשורה הקריאה בטארות לאימון הכוונה וייעוץ?
כמו שאמרתי אין הטארות כלי לאמירת עתיד או לניבוי הטארות הינן כלי תיווך להתבונן על נקודות העיוורון שלנו. כשבא אלי אדם לשאול "מה יהיה איתו מבחינה מקצועית, או מה אני ממליצה על כיוון לימודים, אני למעשה איני יודעת את התשובה גם לא הקלפים, אלה פיסות נייר עם ציורים, אך כאמצעי מתווך הקלף מאפשר לי לספר ללקוח שלי את הסיפור שהקלפים מציגים במהלך הקריאה, את הסיפור ביחד עם הלקוח אנחנו מקשרים לעבר ולהווה ומנסים לראות מהי הדרך לעתיד. לפעמים התשובה נמצאת אצל הלקוח אך הוא אינו מודי לה, לזה אני קוראת שטחי העיוורון שלנו, זה אותו הדבר שאיננינו רואים בכוחות עצמנו אלא רק בעזרת האחר.

לאחרונה נשאלתי על ידי לקוחה לגבי עתידה המקצועי. היא אומנית שרצתה לדעת לאיזה כיוון להתפתח. היא הגיעה אלי לייעוץ אחרי התלבטויות רבות, במיוחד על רקע דעותיה על קלפים (שטויותים וצחוקים...זוכרים?), הסיפור שנוצר בעת הקריאה שלי התרכז דוקא סביב הוראה והנחית אחרים, ולכן שאלתי אותה אם יש מקום שהיא תשתמש באומנות הזו כבסיס לפיתוח כישורי ההנחיה שלה לאחרים. היא התלהבה מאוד והודתה שיש לה קבוצה קטנה של תלמידות אך היא לא חשבה שזה הכיוון שלה. ככל שהעמקנו בסיפור ובדקנו אותו על פי תבחינים של סיפוק ומציאת משמעות פרסום והכנסה התבהר לה עניין ההוראה של התחום והנחייתו. היא "התעוררה" והחלה להתבונן שוב על סיפוק ומשמעות שיש לה בהוראת האומנות והגיעה למסקנה ששני אלה עצומים. זו היתה נקודת העיוורון שלה, הקריאה איפשרה התבוננות מחודשת על הוראת האומנות בה היא עוסקת. בהמשך נבדקו גם פרמטרים כמו הכנסה ופרסום ואלה נראו מרשימים ביותר. היא היתה מסופקת מאוד מהקריאה ומלאת מוטיבציה לעשייה מחודשת.
לא ברור ולא יהיה מענה על השאלהף האם בדרך אחרת היינו מגיעות לאותה תוצאה? זה מש לא חשוב. העובדה שבשיחה אחת היא קיבלה תובנה כל כך עמוקה מלאה את שתינו סיפוק רב.

כמאמנת שעוזרת לאנשים להיות בתנועה מתמדת לצורך התפתחות ראיתי בשיחת ההכוון ההיא עוד תרומה קטנה ממני לעולם.

בהצלחה לך אומנית מוכשרת ויפה.

אז זהו להיום.

בפעם הבאה אכתוב על הקלפים עצמם.

שיהיו לכם ימים נפלאים.


  

5 תגובות:

אלה אמר/ה...

אכן הצלחת לפתוח עולם של תובנות. תודה

orna shafrir אמר/ה...

תודה רבה בת דודתי. אכן עולם מופלא שמאפשר זאת

שמחה שגיא אמר/ה...

כתוב יפה ומעניין !! הטארות כלי נהדר לסלילת דרך אל התובנות העמוקות שלנו .מכוון אותנולשאול את השאלות הנכונות ואף נותן תשובות בכל תחומי החיים. בהחלט מצויין לתובנה פנימית.

orna shafrir אמר/ה...

תודה שמחה
אכן הרחבת את התשובה לשאלה: למה טארות?

אנונימי אמר/ה...

אורנה יקרה,
הכתיבה שלך בהירה והקריאה מרתקת! מחכה לעוד... ג'ני